‘De voetbalwereld is conservatief’

Dagje mee

‘Gaat het niet door?’, Wouter Gudde, commercieel directeur van Excelsior, gekleed in zwart pak met Excelsior logo en rode stropdas, is even het spoor bijster. Zijn medewerkers hebben onlangs een sponsor award gewonnen en de bedoeling is om een foto van het team te maken. Na wat overleg over en weer wordt de foto alsnog gemaakt. 
Gudde is trots op zijn team. ‘We doen het samen’, zegt hij.

Afbeelding: 

 

Gudde op de tribune naast Ferry de Haan.

Naam Wouter Henricus Gudde
Leeftijd 32 jaar
Studie Business Administration, RSM
Carrière profvoetballer, commercieel directeur Excelsior

 

Normaal is Gudde een paar uur voor de wedstrijd op de club en ontvangt dan relaties en sponsoren, in de business club op de eerste etage. Vandaag is hij er al om 9 uur. Deze dag staat in het teken van het goede doel. Gudde: ‘Onze foundation, Excelsior4all bestaat 5 jaar. We doen veel maatschappelijke projecten en organiseren ieder jaar een maatschappelijke week. In overleg met onze hoofdsponsor DSW-zorgverzekeringen hebben we gekozen voor een goed doel in de zorg: Stichting Casper (vernoemd naar chirurg-oncoloog & clubarts van Feyenoord Casper van Eijck). Het geld dat we inzamelen wordt gebruikt voor onderzoek naar alvleesklierkanker. En dat is hard nodig, want 95% van de mensen die alvleesklierkanker krijgt; gaat er aan dood. Met de samenvattingen meegerekend kijken er vandaag 3 miljoen mensen naar de wedstrijd tegen FC Twente. Voorafgaand aan de wedstrijd is er daarom een speciaal evenement georganiseerd met ex-voetballer en tv-personality René van der Gijp. Rond de 200 relaties hebben hiervoor een kaartje van 50 euro gekocht. Deze opbrengsten gaan ook naar de stichting.

Sponsoren

Rond halfelf druppelen de eerste gasten de business club binnen. Onder de sponsoren bevinden zich voornamelijk ondernemers. Excelsior richt zich in haar sponsorbeleid op het MKB. Er worden vele handen geschud, en Gudde voelt zich duidelijk als een vis in het water. Een kijkje in de keuken van het betaald voetbal, leert dat het anno 2017 nog steeds een mannenwereld is. Gudde zal later zeggen dat Excelsior een inclusieve club is en dat ze op korte termijn zullen starten met een eredivisie vrouwenteam. En terwijl René van der Gijp de lachers op zijn hand krijgt, serveren studenten van het Albeda college belegde broodjes en fruitsalade. Gudde kent iedereen en omgekeerd. ‘Het is vanochtend vooral handen schudden en gesprekken voeren’, zegt hij. ‘We moeten de bestaande sponsoren binnen boord houden en nieuwe over de streep trekken.’ 

Spelers

Gudde heeft oog voor details en overziet alles. Hij houdt een vinger aan de pols en loopt van de business club naar het spelershome beneden. Een groter contrast is bijna niet denkbaar. Het spelershome is net een bruin café, pakjes speelkaarten op de tafels, en opschrijfboekjes voor de scores. Achter een van de tafels langs een blinde muur, hangt een doek met de sponsorlogo’s. Op tafel staan twee microfoons. Hier vindt na afloop van de wedstrijd de persconferentie plaats. Het oogt gemoedelijk. Tv-ploegen van Fox en RTL bezig zijn druk bezig met bekabeling, zodat de wedstrijd vanmiddag in de huiskamers life te zien is.

Op verzoek van de fotograaf verplaatsen we het gesprek naar buiten. Terwijl Wouter op de middenstip soepel een balletje hooghoudt voor de foto – hij is tenslotte tien jaar lang profvoetballer geweest – ruimt een tractor de sneeuw op het veld weg zodat het geschikt is om straks op te voetballen. Op weg terug naar binnen stoppen we even in de materiaalkamer. Gudde houdt trots het lichtgroene shirt met logo van de stichting Casper omhoog. Hierin zullen de spelers vanmiddag voetballen.

Opvoeding

Gudde heeft voetbal thuis met de paplepel ingegoten gekregen. Zijn vader (directeur Feyenoord, Eric Gudde, red.) was jeugdtrainer van Excelsior in Schiedam. ‘Er is wel enige overeenkomst tussen onze carrières’, aldus Gudde. ‘Maar mijn vader heeft niet op hoog niveau gevoetbald. Hij trainde een jeugdelftal in Schiedam en studeerde economie aan de Erasmus Universiteit. Via een omweg in het bedrijfsleven kwam hij uiteindelijk bij Feyenoord terecht. We bellen elkaar dagelijks’, aldus Gudde. ‘Ik vraag hem advies, maar hij mij ook hoor. Toch proberen we ook over andere dingen dan voetbal te praten. Hij is ook gewoon oppas-opa van mijn kinderen.’

Wouter Gudde studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en was behalve student ook profvoetballer. ‘Ik kon de studie prima combineren met het voetbal. Studeerde op mijn eigen tempo. Van de vier vakken deed ik er twee, en nam er eentje in de herkansing. Dan kon ik gewoon verder. Door mijn studie leerde ik analytisch en oplossingsgericht denken. Vaardigheden die nog dagelijks van pas komen. Na het behalen van mijn bachelor had ik zoiets van ‘Ik stop er gewoon mee, en ga investeren in mezelf’. Mijn ambitie was altijd een bestuurlijke functie in het betaald voetbal na het beëindigen van mijn sportieve carrière. Ik ben in Maassluis begonnen met voetballen en toen naar de jeugd van Feyenoord gegaan. Na een zware blessure speelde ik een tijdje bij de amateurs. Uiteindelijk kwam ik via Sparta in het betaald voetbal terecht. RKC en Excelsior volgden.

 

‘Topsport was prima te combineren met mijn studie’

 

Ambities

Ik ben heel blij dat ik bij deze club, waar ik als profvoetballer begon nu als lid van de directie aan het roer sta. We hebben al prachtige stappen gezet: de begroting is inmiddels verdrievoudigd van 2 naar 6 miljoen en het stadion is uitgebreid. We koesteren gezonde ambities. Het is geweldig om Europees voetbal te spelen, maar heel realistisch is het niet. Ons doel is om in de Eredivisie te blijven. Van Excelsior een stabiele club maken, dat is de grote uit­daging. Voor stabiliteit moeten we kunnen beschikken over een begroting van 12 miljoen. Excelsior is een zelfstandige club, de samenwerking met Feyenoord is en paar jaar geleden beëindigd. We doen nu alles zelf: zoals scouting. Daarin werken we samen met de Erasmus Universiteit. We hebben een student aangetrokken die digitaal voor ons scout in Denemarken en Zweden. Op termijn hoop ik over een team van 3 of 4 studenten te beschikken voor het scouten in verschillende competities. 

Ik vind dat er nog te weinig verbinding is tussen voetbal en wetenschap. Dat moet anders. Sporten als hockey en volleybal zijn daarin veel vooruitstrevender. De voetbal­wereld is best conservatief. Ik ben met de Erasmus School of Economics aan het kijken of we samen een datacenter kunnen opzetten voor een meer wetenschappelijke benadering van voetbal. Tegenwoordig wordt alles opgenomen. Een speler wordt heel subjectief beoordeeld. Je zou ook vanuit statistieken kunnen bekijken en besluiten of je een speler al dan niet wilt aantrekken. De samenwerking met de universiteit is goed, we wisselen faciliteiten en kennis uit. Ik ben met zes studenten­verenigingen in gesprek voor een studenten­tribune. Studenten zijn onze sponsoren van morgen. Als toekomstige ondernemers verhuizen ze op een goede dag van hun studententribune naar de business seats. Daarom kun je niet vroeg genoeg beginnen met het smeden van een band.

Balans

Gudde: Ik ben eigenlijk altijd met de club bezig. Zes dagen per week. En dat zijn meestal hele lange dagen. Onze business club is het hart van de club. Voor en na de wedstrijd ontvangen we hier onze relaties. Onze sponsoren hebben het hier naar hun zin, en doen ook zelf allerlei nieuwe contacten op. Op een bepaald moment gaat de muziek aan. In ieder geval op zaterdagavond. Als wij om kwart voor acht in de avond spelen, zijn we halftien klaar. Voordat ik het weet is het dan halfdrie ’s nachts. Maar als ik de deur hier achter me dicht trek ben ik er voor mijn gezin. Op zaterdag kijk ik naar de hockeywedstrijd van mijn dochter. En regelmatig gaan we met het gezin op reis, een stedentrip of een wat verdere vakantie. Of uit eten in de stad. De balans tussen werk en privé is belangrijk. En iedere dag opnieuw een uitdaging.

Support Casper 

De campagne Support Casper is onderdeel van de Stichting Overleven met Alvleesklierkanker. In september 2015 startte de campagne. Een paar maanden later is de stichting opgericht om aandacht te vragen voor alvleesklierkanker. 95% van de patiënten overleeft deze ziekte niet. De grondleggers zijn vrienden of familie van mensen die zijn overleden aan alvleesklierkanker. Met deze campagne wil de stichting de bewustwording rond alvleesklierkanker vergroten en structureel geld inzamelen om onderzoek voor nieuwe, innovatieve behandel­methoden mogelijk te maken.

TEKST Carien van der Wal
BEELD Sanne van der Most

Alumnus Wouter Gudde