Herbruikbaar schrift

Goed bezig
Afbeelding: 

NAAM: Sam van Tol
LEEFTIJD: 24
STUDIE: Bedrijfskunde en master Strategic Entrepreneurship
BEDRIJF: www.correctbook.nl

 

Wat is je product?
'Correctbook is een uitwisbaar schriftje voor kinderen in ontwikkelingslanden, dat je keer op keer kunt gebruiken. Een soort whiteboard in schriftvorm, maar dan beter. Het droogt op, je kunt er met je hand overheen en het daarna weer uitvegen met pen of doekje. Het heeft dunne pagina’s die je kunt omslaan, met lijnen of ruiten. Eigenlijk net zoiets als die wisborden van vroeger, maar dan in schriftvorm. Leuk, leerzaam én duurzaam.'

Hoe kwam je op het idee?
'Drie jaar geleden was ik op vakantie in Zuid-Afrika. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met armoede. En met beperkingen in het onderwijs. Kinderen gaan daar wel naar school, maar ze hebben geen schriften om in te schrijven en toetsen in te maken. Ik ben me er meer in gaan verdiepen en kwam erachter dat 250 miljoen kinderen geen schrijfmateriaal hebben en het dus ook nooit zullen leren. Als je ‘Afrika’ googelt, kom je steeds terecht bij voedsel en honger. Analfabetisme krijgt weinig aandacht, terwijl ontwikkeling juist dáár begint.'

Welke invloed heeft je studie aan de EUR gehad?
'Mijn master strategic entrepreneurship heeft me echt gemotiveerd. Daar zaten allemaal enthousiaste en gedreven mensen die echt iets wilden opzetten. Dat stimuleert. Verder heeft RSM me altijd enorm geholpen. Ons product ligt in de RSM Store en ik mag regelmatig komen spreken.'

Wat is je koers voor de komende jaren?
'Dankzij crowdfunding en sponsoring hebben we nu zo’n 10.000 correctbooks gedoneerd in Afrika. Dus het gaat heel goed. Vorig jaar hebben we de Rotterdamse Startersprijs gewonnen en waren we Promotiegift van het Jaar bij Sprout onder de 25 jaar. Daardoor ging het echt snel lopen. Een van de grootste ontwikkelingen voor de toekomst is dat we het product ook op grote schaal in Afrika willen aanbieden, niet alleen doneren. Om dat te bereiken, willen we samenwerken met lokale ondernemers die dan een goedkopere lokale versie kunnen aanbieden. Zo proberen we de lokale economie te stimuleren en overheden te overtuigen hoe belangrijk het is om te kunnen schrijven. Daarnaast zijn we in Europa bezig met een nieuw assortiment, met een ander formaat en meer kleur.'


TEKST: Sanne van der Most
FOTO’S: Charlie De Keersmaecker

Sam van Tol