Het potentieel van ons water

Daarom Rotterdam

Voor haar studie aan de Erasmus Universiteit verhuisde Hester Duursema naar Rotterdam, om er vervolgens nooit meer weg te willen. Sinds 2010 is zij algemeen directeur bij BLN-Schuttevaer, de branchevereniging voor de Nederlandse binnenvaart.

Afbeelding: 

 

Naam: Hester Duursema
Leeftijd: 35 jaar 
Studie: Internationale Economie (2006)
Bijzonder: Naast haar werk voor 
BLN-Schuttevaer is Hester secretaris-generaal voor de Europese Schippersorganisatie (ESO). Vorig jaar haalde zij haar aspirant diploma schipper

Trots op: Dat we met z’n allen openstaan voor de ander en de wereld

Hester Duursema heeft nog geen enkele ervaring in de binnenvaart als zij vanuit consultancybedrijf Rebel wordt aangesteld als adviseur om de transitie naar een ketenbrede branchevertegenwoordiging voor de Nederlandse binnenvaart te begeleiden. Maar ze doet het goed. Zo goed zelfs, dat ze nadat de integratie in 2013 beklonken is, gevraagd wordt te blijven als algemeen directeur. Volmondig zei ze ja tegen dat aanbod. ‘Ik was toen al geraakt door de complexiteit en authenticiteit van de binnen­vaart’, zegt ze. Dankzij haar vaders werk als expat voor Heineken was Hester bekend geraakt met het diplomatieke wereldje. Hester: ‘De cultuur in de binnenvaart is daarentegen heel ‘echt’ en vrij van aangeleerd gedrag. Men zegt vaak plompverloren waar het op staat. Dat ongepolijste vind ik charmant.’

Slechte naam

Hoewel haar kantoor gevestigd is in Zwijndrecht en Hester voor haar werk regelmatig naar Brussel, Genève en Strasburg reist, vond ze haar thuis tien jaar geleden in Rotterdam. ‘Ik houd van Rotterdam. De stad heeft nog steeds een beetje het imago van ‘kil’ en ‘zakelijk’ bij mensen die haar niet kennen – Rotterdam kan niet op haar lauweren rusten. Maar ze is experimenteel, doorlopend in ontwikkeling, dynamisch. Zeker op het water!’

Potentieel

Het zijn dan ook interessante tijden voor de binnenvaart. Daarin is volgens Hester een belangrijke rol voor onze havenstad weggelegd. ‘Wat Schiphol in Nederland voor de luchtvaart is, is Rotterdam voor de binnenvaart; een logistieke hub. Hier moet het gebeuren.’ We staan aan de waterkant bij Hotel New York. Een deel van de binnenvaartschepen die van en naar Rotterdam varen komt hier langs. Hester: ‘De binnenvaart neemt maar liefst 35 procent van het goederenvervoer vanuit Rotterdam voor haar rekening en de ambitie is om dit naar 45 procent te brengen.’

Vergroenen

Vergroenen is het toverwoord. De energietransitie en het reduceren van CO2-uitstoot staan hoog op de politieke agenda van het Havenbedrijf Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. ‘Die partijen zien in de binnenvaart terecht een antwoord op dit klimaatvraagstuk’, zegt Hester. ‘Gebruik van waterwegen kan een CO2-reductie opleveren van maar liefst zeventig procent ten opzichte van het wegvervoer. En één groot schip kan 166 vrachtwagens van de weg halen – dat scheelt enorm veel files. Maar denk ook eens aan gevaarlijke stoffen die nu per trein door dichtbevolkte gebieden vervoerd worden. Er is nog zoveel onbenut potentieel op het water. Om dat te kunnen benutten moeten partijen samenwerken.’

Leiderschap

Na haar masterstudie promoveerde Hester aan de Erasmus Universiteit op strategisch leiderschap. Hoe past zij dit onderzoek toe in haar functie? Hester: ‘Ik vind hiërarchie achterhaald, echt nog iets van de industriële revolutie. Mensen klampen zich vast aan posities, macht corrumpeert. Ik ben zeer antiautoritair en wil een platte organisatie; geen namen op kaartjes, zelf je werktijden indelen... Ik streef dan ook naar een enthousiast en geïnspireerd team van mensen die energie uit hun werk halen, initiatief tonen en kritiek naar elkaar uitspreken. Hoe ik mijn eigen leiderschapsstijl typeer? Ik ben heel intuïtief en ik gebruik dat bij het nemen van besluiten. Misschien wel een voordeel dat ik vrouw ben…’