India, een enorm potentieel voor de Erasmus Universiteit

India: Een enorm potentieel voor de Erasmus Universiteit
 

Om meer buitenlandse studenten aan te trekken richt de EUR Projectgroep Internationalisering zich specifiek op Spanje, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en India. Projectmedewerker Sandra Nijhof vertelt waarom haar vizier gericht is op India, en een Indiase student en alumna vertellen over hun ervaringen in Nederland.


TEKST: Dennis Mijnheer
FOTO Sandra Nijhof: Charlie De Keersmaecker

EUR wit

Naam: Sandra Nijhof
Leeftijd: 54
Opleiding: Nederlandse taal- en letterkunde (Radboud), Public Relations (Universiteit Utrecht), Marketing (Universiteit van Tilburg)
Functie: Country manager India, Erasmus Universiteit Rotterdam

India staat op de radar van Rotterdam. Zo ging er ­afgelopen november een delegatie naar Mumbai. De afgevaardigden: de Gemeente Rotterdam, het Haven­bedrijf Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘We gaan naar verwachting dit voorjaar een overeenkomst tekenen voor een samenwerking tussen de Erasmus Universiteit en het Tata Institute of Social Sciences. Vanuit die samenwerking kunnen we bestaand ­academisch onderzoek verder uitbreiden. En we ­kunnen ook een uitwisselingsprogramma voor studenten opzetten,’ zegt Sandra Nijhof die als marketing- en communicatiemanager is verbonden aan het International Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag. De keuze voor India klinkt logisch. ‘De helft van de mensen in India is jonger dan 25 jaar, spreekt Engels, en veel hogeropgeleide jongeren willen in het buitenland studeren. Dat is een enorme potentieel voor de Erasmus Universiteit.” De EUR heeft ook al een paar road shows gedaan in India. “We hebben meegedaan aan een paar onderwijsbeurzen in verschillende Indiase steden, ­organiseerden een webinar voor toekomstige Indiase bachelor- en masterstudenten én we hebben het ­contact met onze Indiase alumni aangehaald. Die zijn ware ambassadeurs.”

Stage lopen is populair
De Indiase studenten tonen volgens Nijhof een vrij brede interesse in de Erasmus Universiteit. “We merkten dat studenten geïnteresseerd zijn in bedrijfskunde en ­economie, maar ook development studies en studies gericht op kunst, cultuur en geschiedenis staan in de belangstelling. Veel Indiase studenten zijn heel eager om ná of tijdens hun bachelor of master een stage in Nederland te doen.’ Opties vormen de in Nederland gevestigde multinationals, NGO’s en instellingen zoals het Internationaal Strafhof. Is het collegegeld een drempel? ‘Niet voor alle Indiase studenten, maar kan natuurlijk wel een obstakel vormen. We zijn dan ook blij dat we een aantal beurzen voor India hebben, zoals het Orange Tulip Scholarship.’ Er ligt nog wel een uitdaging op het gebied van de intake. Nijhof: ‘Het onderwijssysteem in India is heel divers en er zijn veel verschillende diploma’s en cijferlijsten in omloop. We werken samen met een specialist die het Indiase onderwijsstelsel goed kent.’ 

EUR wit

Naam: Pallavi Varma Patil
Leeftijd: 41
Studie: Alumna Development Studies (Major: Public Policy 
and Management), International Institute of Social Studies
Functie: Docent aan de Azim Premji Universiteit in Bangalore

Voordat de Indiase alumna Pallavi Varma Patil in Den Haag belandde, had ze al een carrière achter de rug. Ze behaalde eerst haar bachelor Economie in India en ging vervolgens aan de slag als ontwikkelingswerker bij de Childline India Foundation, een NGO die zich bezighoudt met kinderbescherming. Vanuit deze functie belandde ze op een congres in Amsterdam. Toen begon het te kriebelen. ‘Ik gaf bij mijn bazin, die getrouwd is met een Nederlander, aan dat ik verder wilde studeren. Zij heeft me toen geadviseerd om me te oriënteren bij het International Institute of Social Studies in Den Haag,’ zegt Varma Patil die zich in 2004 aanmeldde voor het masterprogramma Development Studies. De Indiase is lyrisch over Nederland. ‘Het was inspirerend; ik vond Nederland heel futuristisch. Ik zag opeens een land waar aandacht was voor groene technologieën en een grote focus op de gezondheidszorg. Het trok me ook erg aan dat mensen liever gaan fietsen dan dat ze de auto ­pakken. En dat ouders hun kinderen leren hoe ze naar kunst moeten kijken.’

Boeken verschepen
Varma Patil geeft aan dat ze als Indiase weinig last had om aansluiting te vinden bij Nederlandse studenten. ‘Iedereen sprak goed Engels en stond open voor het leren kennen van nieuwe mensen. Ik voelde me direct helemaal thuis.’ Ze heeft ook het curriculum als waardevol ervaren. Letterlijk. ‘Het heeft me veel geld gekost om alles terug naar India te verschepen,’ zegt ze lachend. ‘Sommige boeken gebruik ik nog steeds.’ 
Ze bespeurt bij Indiase studenten dat er steeds meer animo komt om in het buitenland te studeren. 
‘De midden­klasse in India is aan het groeien. Wat ik om mij heen hoor, is dat Indiase studenten het liefst in Amerika en daarna Europa willen gaan studeren. Ze kijken naar Duitsland en het Verenigde Koninkrijk. Maar ze zien voor bedrijfskunde en technische studies ook Nederland als goede optie. Een laagdrempelige kennismaking met Europa en klein genoeg om goed te verkennen.’ 

EUR wit

Naam: Sambhavi Mathiyazhagan
Leeftijd: 18
Studie: International Bachelor Communication & Media

De in Chennai, India geboren Sambhavi studeert hier sinds september. Voordat ze naar Nederland vertrok, zat ze op de International Boarding School in Coimbatore. Nederland kende ze alleen van naam. Van Rotterdam had ze nog nooit gehoord. Ze overwoog twee landen: Nederland en het Verenigd Koninkrijk. ‘Ik reis graag en het leek mij makkelijker om vanuit Nederland de rest van Europa te leren kennen,’ zegt de studente die afgelopen half jaar al Parijs, Barcelona en België aandeed. Daarnaast zocht ze een studie die aansloot bij haar wensen. ‘Iets met media, want ik wil journalist worden. De International Bachelor Communication & Media sloot goed aan op mijn interesses en ambities.’ De hang naar zelfstandigheid droeg ook bij aan haar keuze om India te verlaten. ‘Op Indiase universiteiten krijg je een boek en de inhoud daarvan moet je dan tot je nemen. Je krijgt een soort script dat je tijdens de studie moet volgen. Ik wilde dat niet.’ Ze geniet hier van de grotere bewegingsvrijheid. ‘Het studeren is een stuk flexibeler, er is een uitwisselingsprogramma, een stage en je moet zelfstandig onderzoek doen. Zo’n benadering past beter bij mij.’

Grote plannen
Mathiyazhagan woont op de campus. Haar eerste half jaar in Rotterdam bevalt goed en ze heeft nog volop plannen. ‘Ik wil nog veel meer steden in Europa bezoeken en ik kijk uit naar mijn ­uitwisselingsprogramma en stage. Ook hoop ik volgend collegejaar een woning buiten de campus te vinden en uiteindelijk wil ik in 2020 mijn bachelor afronden. Ik weet nu nog niet of ik terugga naar India. Ik hoop een baan te vinden bij een internationaal lifestyle-tijdschrift of blog.’ 

EUR wit
Populaire universiteiten

Uit onderzoek van Nuffic kwam naar voren dat in 2016/2017 de meeste Indiase studenten zich aanmeldden bij de TU Delft (46%). Op nummer 2 belandde de TU Eindhoven (17%) en op nummer 3 de Erasmus Universiteit Rotterdam (6%). In 2017 meldden 112 Indiase studenten zich aan bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. De meest populaire faculteiten zijn Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus School of Economics (ESE), Institute of Social Studies (ISS), Institute for Housing and Urban Studies (IHS) en de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

EUR donkergroen
De grens over: India