Klanten en muzikanten verbinden

Goed bezig

Alumna Eline Leijten ontdekte dat de meeste mensen geen idee hebben hoe ze live muziek voor een feest in huis moeten halen, en bedacht een online platform dat muzikant en klant verbindt. 

Afbeelding: 

NAAM: Eline Leijten
LEEFTIJD: 30
STUDIE: Economie en Rechten, meester-doctorandus­programma 
BEDRIJF: www.plugify.nl 

 

Wat is je product?
‘Plugify is een online platform waar vraag naar en aanbod van artiesten worden gekoppeld en waar je in een handomdraai artiesten boekt. DJ’s, bandjes, zangers, dance maar ook jazz en klassieke ensembles. Er staan al meer dan 1400 artiesten op. 
Via Plugify kunnen artiesten zich profileren, leg je als boeker direct persoonlijk contact met de artiest, zie je de prijzen, kun je reviews lezen en artiesten zelf boeken.’

Hoe kwam je op het idee?
‘Tijdens mijn studie zong ik bij de Hermes House Band, de band van het Rotterdams Studenten Corps. We speelden zo’n zestig keer per jaar en waren aangesloten bij ­boekingsbureaus. Jaren later treed ik nog steeds af en toe op met de band. Alleen mogen we ons nu niet meer Hermes House Band noemen. Dan is het soms lastig om gevonden te worden en je kop boven het maaiveld uit te steken. Tegelijkertijd is het als klant vaak lastig om goede bands te vinden voor een feest. Het is eigenlijk vreemd dat je alles online kunt regelen en kopen, maar dat mensen tegelijkertijd geen idee hebben hoe ze aan goede artiesten kunnen komen. Zo ontstond het idee voor Plugify.’

Welke invloed heeft je studie aan de EUR gehad?
‘Het was een heel goede en bruikbare basis. Ik heb zes man personeel; mijn master arbeidsrecht is in dat kader heel handig. Daarnaast kan ik de algemene voorwaarden in contracten begrijpen en inhoudelijk sparren met mijn advocaat. Mijn economische en financiële achtergrond helpt me aan kennis over het runnen van een bedrijf, over solvabiliteit, cashflow-management en dat soort zaken. Ik kan een winst-en-verliesrekening lezen en doorgronden en dat is nuttig.’

Wat is je koers voor de komende jaren? 
‘Ik wil dit jaar nog graag uitbreiden in Nederland en België. Daarna gaan we de Europese markt op, te starten in een markt die op de onze lijkt. Verder blijven we onze marketingactiviteiten uitbouwen en wil ik de website naar een hoger plan tillen, door voor zowel artiesten als klanten steeds meer features toe te voegen.’ 


TEKST: Sanne van der Most
FOTO: Charlie De Keersmaecker

Eline Leijten