‘Overal om ons heen zien we de wil om bij te dragen’

Development

Samen met vader Hans runnen bedrijfskunde-alumni Bas (39) en Tim (34) van Veggel Timeless Investments. Ze twijfelden geen seconde over doneren aan Challenge Accepted.Charity staat al sinds jaar en dag hoog op de agenda van de familieonderneming in vastgoed. Waarom? Voor Bas een klare zaak: ‘We hebben het goed, we kunnen het geld missen en nemen graag onze verantwoordelijkheid voor een betere wereld.’

Afbeelding: 

NAAM: Tim van Veggel / Bas van Veggel 
LEEFTIJD: 34 / 39
STUDIE: Bedrijfskunde (RSM)
CARRIERE: Ondernemers

 

Charity staat al sinds jaar en dag hoog op de agenda van de familieonderneming in vastgoed. Waarom? Voor Bas een klare zaak: ‘We hebben het goed, we kunnen het geld missen en nemen graag onze verantwoordelijkheid voor een betere wereld.’De broers waren toevallig net koers aan het bepalen voor hun Timeless Charity Foundation toen ze benaderd werden door Michiel Muller, voorzitter stichting Erasmus Trustfonds en initiatiefnemer van Challenge Accepted. ‘Je ziet steeds meer dat ­particulieren initiatief tonen voor een sterkere, inclusievere maatschappij,’ stelt Bas. ‘Vooruitgang stimuleren dankzij donaties, door privaat geld, is echt uit Amerika komen overwaaien.’ Tim vult aan: ‘Wij geloven erin. En de wil om bij te dragen zien we niet alleen bij onszelf, maar overal om ons heen. We kenden al wat mensen die hadden gedoneerd.’

Investeren
Een goede investering is er één in de maatschappij en daarmee in jezelf, stellen de mannen. Bijvoorbeeld via onderwijs. Tim: ‘Toegang tot onderwijs voor jonge mensen is belangrijk voor onze democratie en maatschappij. We hebben mensen nodig die kritisch blijven nadenken over de uit­dagingen die voor ons liggen.' Zowel de onderzoeksonderwerpen vital cities en inclusive ­prosperity trok de belang­stelling van de broers. Tim: ‘Wij houden ons dagelijks bezig met vital cities. Ons vak gaat allang niet meer alleen over bouwen; het gaat over sociale cohesie, placemaking, kansloze gebieden vitaal maken, het slim ontwikkelen van de publieke ruimte zodat mensen elkaar ontmoeten...’De tijd dat donaties in een bodemloze put verdwenen, is gelukkig steeds meer verleden tijd, stelt Bas. ‘Het doel van charity is juist dat het iets oplevert, dat je helpt opbouwen en uiteindelijk een duurzaam model creëert dat zónder donaties kan voortbestaan. Dat leidt tot vooruitgang. Niet alleen geven aan ‘hulpbehoevenden’ maar investeren in onze wereld.’

‘Het doel van charity is juist dat je iets duurzaams creëert dat zónder donaties kan voortbestaan’

Warm hart
Maar bovenal dragen de broers de Erasmus Universiteit en de stad Rotterdam een warm hart toe. Bas begon in 1997 aan zijn studie bedrijfskunde, in 2002 volgde Tim. Naast hard studeren hielden de twee er ook een actief studentenleven op na, niet in de laatste plaats dankzij een lidmaatschap van het Rotterdamsch Studenten Corps. Tim: ‘Rotterdam is een stad die zich niet aan je voeten werpt zoals andere steden in het land; je moet hem gaan ontdekken, de plekken weten. Rotterdam was in mijn studententijd – ik woonde vlakbij de Binnenweg – nog een brute stad; direct, doorzetten, hard werken.’ Bas vult aan: ‘Voor een jonge vent heel leerzaam en ook goed voor ontwikkeling en de binding met medestudenten.’ Hoewel plezier maken net zo belangrijk was als het studeren zelf, hebben allebei de Van Veggels een postdoc gedaan. Tim Accountancy/RA aan de Vrije Universiteit; Bas een MSRE (Real Estate). ‘Uiteindelijk zijn we toch nog studiebollen geworden!’ lacht Tim.

Familiebedrijf
Ondertussen kwam het ondernemerschap thuis aan de eettafel vaak ter sprake. Al was toen nog niet duidelijk dat ze het familie­bedrijf in zouden gaan. Tim: ‘Na onze studie hebben we beiden elders gewerkt; je moet gaan reizen, jezelf ontdekken. Dan word je ook serieuzer genomen in het verdere zakenleven.’ Bas: ‘Onze vader Hans begon ooit Multi Vastgoed, dat uitgroeide tot de grootste ontwikkelaar in Europa – met Timeless Investments is hij pas later gestart. De zaadjes zijn lang geleden geplant, maar pas sinds tien à vijftien jaar is dat bedrijf echt tot wasdom gekomen.’ Die zaadjes liggen ook in Rotterdam; Hans van Veggel verwierf het pand waar Dudok in huist én ontwikkelde de Beurs­traverse, in de volksmond bekend als de Koopgoot. Om het warme hart voor de stad kunnen we niet meer heen. ‘Wij houden ons ook ver van de rivaliteit tussen 010 en 020, voetbal uitgezonderd,’ zegt Tim lachend. ‘Zonder gekheid, Amsterdam en Rotterdam zouden elkaar kunnen versterken, als ware het één metropool. Op elk vlak. Neem een voorbeeld aan de campagne Challenge Accepted; als je elkaar opzoekt en de handen ineen slaat, ontstaan er mooie dingen.’


TEKST: Karin Koolen
FOTO: Jennifer Remme

Bas en Tim van Veggel